På tåget hem i går sägs det i högtalarna att anledningen till kaoset i tågtrafiken är en olycka. ”En kvinna försökte hoppa på tåget i farten , men gled ner mellan perrongen och rälsen. Det vådliga försöket slutade dock utan allvarliga skador”.
Ensam ges hon alltså skulden för att den trafik som redan tidigare, på grund av det kyliga vädret, var försenad och sedan försenades med ytterligare ett par timmar. Då brann det rejält i mig vill jag lova.
Jag var nämligen närmsta ögonvittne till olyckan.
Jag hade själv kommit på det 25 minuter försenade tåget (avgången före det var dessutom inställd) efter att upprepat försökt få konduktören att svara på om ”det här verkligen var tåget till Eskilstuna?”. Mycket talade nämligen emot. Det var inte rätt spår, det stod fel på de digitala tavlorna och på dörrarna satt de blåa plastskyltarna som sa att tåget var på väg mot ”Uppsala”. Efter ett mumlat ”ja, men vi är redan sena – vi måste åka nu” hoppade jag på och fortsatte försöka få min undran bekräftad. Några fler omkring försökte få svar på samma fråga.
Allra tydligast var kvinnan som sedan skulle råka ut för olyckan. I början frågade hon konduktören – eller tågvärden, jag vet inte skillnaden – lugnt och tydligt precis som jag hade gjort sekunder tidigare om det verkligen var tåget till Eskilstuna. Konduktören ignorerade lika tydligt, snudd på demonstrativt, hennes fråga. Nu låg allt fokus på att få iväg tåget. Kvinnans idoga frågande möttes med en fortsatt framåt koncentrerad blick och spänt igenstängd mun. Här skulle inget svar ges. Någon som uppenbarligen kände sig säkrare än jag på att den stod på rätt tåg ropade ”ja, det är Eskilstuna-tåget” varpå kvinnan bestämde sig för att hoppa på. Enligt min minnesbild var det exakt samtidigt som konduktören, som stod i dörröppningen, med en vevande arm signalerade att tåget skulle börja rulla.
Kvinnan halkar ner.
Tåget börjar accelerera långsamt. Jag och nån mer försöker förgäves hitta en nödstopp. Men det finns det uppenbarligen ingen mellan vagnarna. Konduktören larmar självklart också och bankar sen i dörren från insidan och utbrister ”Varför skulle hon försöka hoppa på då!”. Det lät inte så anklagande som det verkar så här utskrivet. Det kändes mer som ett uttryck av frustration över att olyckan hände. Tåget rullade kanske 20 meter innan det stannar. Konduktören hoppar ur.
Jag är skakad. Benen darrar. Jag är arg.
Hur kan det här hända i Sverige? Hur kan en helt vanlig kvinna som ställer en fråga till personal på ett tjänsteföretag bara ignoreras?
Jag vågar inte titta noga längs med rälsen. Jag fruktar det värsta.
Ganska snart stängs dörrarna och ingen släpps längre ut. I högtalarna ropas ut att det varit en olycka. Efter en stund går jag till vagnen bakåt och får där veta att en kvinna ”dragits” upp och att hon verkar vara kontaktbar. Eventuellt ett jack i huvudet, men det verkar inte vara något allvarligt. Jag går tillbaka till min vagn och lugnar de oroliga där. Efter ytterligare fem minuter, då kanske det har gått 20 från det att olyckan inträffade, berättas det även i högtalarna att ”kvinnan som halkat ner från perrongen inte verkar vara allvarligt skadad”.
Nästa besked: ”Lokföraren ska bytas ut – vi vet inte hur lång tid det tar.”
Nästa besked: ”Tåget är inställt, vi hänvisar till det som går klockan 19.00.”
Nästan en timme senare, efter en rundvandring guidad av SJ-personal med osäkert syfte, satt vi åter på ett tåg som börjar rulla.
Först sägs som det borde. ”Det var en olycka som orsakade kaoset”. Inte mer inte mindre.
Efter nästa station upprepas budskapet men då mer anklagande och med mer skuld på ”kvinnans vådliga försök”.
Det kunde lika gärna ha slutat med en dödsolycka. Och allt SJ gör är att lägga skulden på en ensam kvinna som ville åka till Eskilstuna och var osäker på om det verkligen var rätt tåg.
Fel skyltar, spår och avgångstid gjorde henne osäker. Jag är inte heller så säker på att man bara kan lägga skulden på konduktören.
För vilka krav ställer egentligen SJ på sin personal? Vad säger rutinerna om hur man ska agera i det läget? Finns det ens rutiner?
Det minsta SJ kan göra är att ordentligt utreda händelsen. Eller hade det bara gjorts om kvinnan hamnat mellan hjul och räls och inte som nu några decimeter åt sidan?
Ytterligare en konstig sak:
När man som journalist hör av sig om detta till polisen säger de att det inte finns någon sådan händelse noterad.
Trots att jag ringde polisen via 112 klockan 18.59 och berättade.
29 kommentarer
Comments feed for this article
februari 15, 2011 den 8:29 f m
pia Stråle
Skandal SJ. Skandal polisen. Kan du inte skriva på en mer publik plats om detta?
februari 15, 2011 den 8:53 f m
johnny lithell
En gripande redogörelse för en skrämmande händelse. Jag känner din frustration och delar den i högsta grad! Men jag får ändå inte riktigt ihop det: när stängdes dörrarna? Var det medan kvinnan försökte hoppa på? Var hon dörröppningen och försökte ta sig förbi konduktören när hon halkade ner och dörrarna stängdes? Eller kom hon aldrig så långt, stängdes dörrarna framför henne?
februari 15, 2011 den 8:58 f m
Andreas Nilsson
Dörren var öppen när kvinnan försökte hoppa på.
Det var nog snarare trängseln med att i dörren ta sig in bredvid konduktören som gjorde att hon halkade ner.
Dörren var nog öppen de första fem meterna, innan den stängdes för att öppnas igen när tåget stannat.
februari 15, 2011 den 10:43 f m
Sara
Hemskt hemskt hemskt. Dörrarna på de äldre tågen, som jag gissar att det här var, är i sig livsfarliga. Pendlar mellan Flemingsberg-Strängnäs och har ett flertal gånger varit nära att göra mig riktigt illa när dörren stängts precis när jag är på väg av/på tåget. En gång gick inte dörren ens att öppna i Flemingsberg och det fanns ingen personal i närheten. Tåget fortsatte till Sthlm med oss som skulle kliva av i Flemingsberg, kvar ombord.
Vad ska vi göra? Vad KAN vi göra? Tydligen räcker inte en sån här allvarlig olycka för att SJ ska reagera, eller? Hur långt ska det behöva gå? Hoppas att kvinnan får upprättelse för det som inträffade och en ordentlig ursäkt! Hon kan väl inte ha gjort fel, som bara ville ta sig till jobbet i någorlunda tid…
februari 15, 2011 den 11:05 f m
Essa
Huvva en hemsk historia. Tur att det gick bra. Det ska bli mycket intressant att se vad SJ kommer fram till.
februari 15, 2011 den 12:39 e m
Andreas Nilsson
Tack för kommentarer!
Jag har mejlat presstjänsten på SJ och bett dem kommentera. Även på twitter har vi haft lite kontakt och där skriver @SJ_AB: @AndreasNson Det är en oerhört tragisk händelse och vi gör allt för att undersöka vad som gått snett
februari 15, 2011 den 1:21 e m
Andreas Nilsson
Osäkert om de olika twittrarna på @SJ_AB har koll på varandra just nu.
Men nyss kom två kommentarer med bara nån minuts mellanrum.
Först:
@AndreasNson Det utreds som bäst just nu. Än så länge är inte så mycket känt om vad som hände.
… och sen:
@AndreasNson Beklagar. Det är tyvärr en hel del som inte fungerar som det ska i dag. Kom ihåg restidsgarantin: http://bit.ly/OexDe
februari 15, 2011 den 1:24 e m
Andreas Nilsson
Vettiga @moonhouse har också ställt frågan:
@SJ_AB @andreasnson Är Statens haverikommission underrättade om olyckan?
… än så länge utan svar.
Här kan du se vad de Statens haverikommission själva säger om vad de ska utreda: http://www.havkom.se/Hem/Sparbunden_trafik/Nar_utreder_vi/
februari 16, 2011 den 6:53 f m
mrhandley
Så otroligt många fel.
Fel att inte informera
Fel att hoppa på tåget när det börjat rulla
Fel att lägga hela skulden på kvinnan (fast ändå inte)
Fel att polisen inte har någon logg på det (vilket känns mycket märkligt)
Men om nu haverikommissionen utreder så kommer de komma fram till en återsänd fel och möjligen en åtgärd för sj.
Det är livsfarligt att hoppa på ett tåg som rullar. Det har väl den här händelsen visat. Och oavsett de yttre omständigheterna så var det kvinnan som valde att hoppa.
SJ borde välja att stänga dörrarna först, och sedan rulla iväg tåget. Hur mycket tjänar de i tid på rulla iväg tåget innan de stänger dörrarna? 30 sekunder max va?
/Mattias
februari 16, 2011 den 10:02 f m
Läkare först på plats vid olyckan « Andreas Nilsson
[…] jag tänker inte släppa den här storyn. Det finns så många intressanta frågor att ställa om ett samhälle som inte längre verkar vara […]
februari 17, 2011 den 8:29 e m
Tarek Morad
Hej Andreas ! Jag är ögonvittne till den otäcka tåghändelse mån den 14 feb 2011. Vi pratades vid igår morse på tågstationen i Eskilstuna.
Jag och en kolleaga till på Mälarsjukhuset är ögonvittne och vi instämmer helt och hållet med din beskrivning av händelseförloppet.
Hör av Dig på mitt privata nummer som Du fick av mig alt via Mälarsjukhusets växel. Vi är väldigt måna om att sanning måste komma fram. MVH Tarek Morad
februari 17, 2011 den 10:00 e m
Andreas Nilsson
Har faktiskt planerat att ringa dig i morgon, Tarek! Så vi hörs och kanske rent av syns!
februari 16, 2011 den 10:51 f m
ErikW
Min fru var med på samma tåg, oerhört otäck händelse.
Vi är båda tågpendlare och har sagt tidigare till varandra att det är en tidsfråga innan en olycka händer på Stockholms central. Framför allt när det blir sena plattformsbyten och ett par hundra personer ska springa från perrong tio genom centralhallen, nerför trappor, upp på perrong 11 eller 12 och slänga sig på rätt tåg. Gärna uppstressade från början efter att ha väntat på ett försenat tåg.
februari 16, 2011 den 10:54 f m
Joakim
Tyvärr är det så med lok & vagn-tåg att en dörr är öppen medan tåget sätts igång, det är dörren där tågpersonalen stiger ombord efter att ha gett avgångssignal till lokföraren. Att denna dörr är öppen är för att tågpersonalen skall se att ingen försöker hoppa på tåget i farten, eftersom det finns t.ex. fotsteg och annat där det har hänt att folk ställt sig, allt i strävan efter att hinna med tåget.
I SJ ABs trafik förekommer detta endast på tåg med lok & vagn, alla andra fordonstyper kräver att ALLA dörrar är stängda och låsta innan man kan rulla, det går helt enkelt inte att få något pådrag om en dörr är öppen. Dessa dörrar kan ej heller på något vis öppnas utifrån när de väl är låsta, och moderna tåg har inte heller fotsteg där någon kan ställa sig.
Och ja, alla olyckor av denna typ utreds internt på SJ samt ofta från Trafikverkets del också. Statens Haverikommision samt Polismyndigheten bestämmer själva om de önskar göra en utredning utöver detta.
februari 16, 2011 den 12:07 e m
Andreas Nilsson
Tack Joakim! Toppen att få en lokförares expertkommentar i det här.
februari 16, 2011 den 1:36 e m
Veronika
Nä fy vad obehagligt, både för henne, för passagerare och naturligtvis även för lokförare och ombordpersonal…
Vilken grym tur hon hade i oturen, fruktansvärd händelse men så skönt att det inte var värre!
februari 16, 2011 den 4:16 e m
Frida
Tack Andreas för att du skriver om detta!
”Kvinnan” är en studiekompis till mig och när vi fick höra om olykan blev vi alla chockade.
Själv har jag reagerat starkt på varför det inte sagts något i media om detta. Även om ”Kvinnan” lever ligger hon fortfarande på sjukhus med enligt min åsikt allvarliga skador. Det är absolut inte över för hennes del. Fruktansvärt!
Tack igen Andreas, din entusiasm behövs!!!
februari 16, 2011 den 5:52 e m
ann
Vill bara säga att jag blir rörd av att du är en medmänniska som bryr dig! Å agerar! Tack!
februari 16, 2011 den 7:45 e m
Jakob
Passar på att bara tacka för artikeln. SJs förseningar är inte alltid deras fel, av olika anledningar. MEN DESSA saker är deras fel!
februari 16, 2011 den 9:12 e m
Maria
Har läst om olyckan och även fått muntlig information som ger kalla kårar, Var finns medmänskligheten när man möts av nonchalans vid en enkel fråga. Det finns en hel del att jobba med vad gäller bemötande människor emellan. Hoppas olyckan utreds ordentligt och att kompetensen höjs. Alltför dyrköpt erfarenhet. Detta borde inte hänt. Sänder mina tankar till flickan.
februari 17, 2011 den 7:09 e m
en vän
Helt sjukt! Fruktansvärt! Alla mina tankar går till den här tjejen, att hon blir helt återställd! Känner tjejen!
Tycker det är bra att du vittne inte släpper detta! Någon måste kämpa för henne! Göra era röster hörda! Detta ska dom inte komma undan med!
Hon har inte gjort något fel, hon ska inte behöva bära någon skuld!!
februari 18, 2011 den 7:21 f m
Heli
Detta har hänt min son också att dörrarna plötsligt stängs och han ramlade mellan vagn och perrongen, då dörrarna stängdes av okänd anledning och konduktören inte kunde ge svar på varför… Detta är inte första gången… SJ borde ta sitt ansvar!… Och se över säkerheten med dörrana… Oacceptabelt!…
februari 18, 2011 den 9:57 e m
Pierre
Så otäckt men underbart att du som vittna drar din storry.
februari 19, 2011 den 10:01 f m
Krossad mjälte | BlackCat.se
[…] inte. Det kändes jävligt förnedrande, som en riktig käftsmäll, säger Therese Johansson till Andreas Nilsson. På tåget sägs det i högtalarna att anledningen till kaoset i tågtrafiken är en olycka. ”En […]
februari 20, 2011 den 12:23 e m
SJ faller på eget grepp | Deepedition
[…] får man läsa om Therese och den olycka som skedde på Stockholms central i måndags. Där ombordpersonal onekligen kan ifrågasättas för […]
februari 21, 2011 den 6:40 e m
Eskilstuna-kuriren om olyckan « Andreas Nilsson
[…] läst artikeln i tidningen sammanfattar jag därför bloggposterna hittills i kronologisk ordning: Vittne till ”nära döden-olycka” Som ögonvittne, journalist och medmänniska är det min plikt att berätta. Speciellt när […]
mars 4, 2011 den 1:22 e m
Järnvägar! « Luchini
[…] även märktes med SL:s pendeltågstrafik nu i vintras. Jag läste nyligen med bestörtning om den ”nära-döden-olycka” som skedde på just Eskilstunatåget […]
juni 10, 2011 den 11:21 f m
Järnvägar! » Jonas Andersson
[…] även märktes med SL:s pendeltågstrafik nu i vintras. Jag läste nyligen med bestörtning om den ”nära-döden-olycka” som skedde på just Eskilstunatåget […]
augusti 22, 2011 den 6:54 e m
168 792 tecken om SJ « Andreas Nilsson
[…] Vittne till ”nära döden-olycka” (15/2) Som ögonvittne, journalist och medmänniska är det min plikt att berätta. Speciellt när SJ-dikten inte överensstämmer med verkligheten. […]