1) Allt tyder på att Therese Johansson inte kom springandes efter tåget.
2) Trafikverket gör ingen egen närmare utredning, men de är överens med SJ om att halkan är den ”centrala” orsaken till olyckan.
Det säger SJ:s utredare* som också tror att polisen ”har viktigare saker att syssla med” än att undersöka den här olyckan.
Ytterligare en eller två månader behövs för att SJ:s utredning ska bli klar. Några vittnen, däribland Therese själv, återstår att höras. Men redan nu kan utredaren* konstatera att Therese Johansson inte sprang efter det rullande tåget och att det som sagts i flera SJ-utrop alltså varit fel.
– En av sakerna som däremot inte är klargjort än är om hon halkade på perrongen eller på trappsteget, säger utredaren* på telefon.
I samtalet är han tydlig med att hon inte sprungit efter tåget, men det är en uppgift som han sedan korrigerar via mejl:
”Jag vill justera mitt kategoriska uttalande tidigare: Jag kan inte med säkerhet säga att tåget inte hade börjat rulla när kvinnan beslöt sig för att åka med. Mycket tyder på att tåget inte hade börjat rulla, men det är inte klarlagt än.”
I mejlet skriver även utredaren*:
”Vidare önskar jag att du vänder till vår presstjänst i fortsättningen i frågor som rör utredningens fortlöpande. Den blir klar när den blir klar. Jag kan meddela dig när den är det, men jag kan inte garantera att du kommer att få ta del av den. Det beslutet fattas av vår trafiksäkerhetschef.”
Senare har jag pratat med chefen för SJ:s trafiksäkerhet Lars Svensson som säger att resultatet kommer bli offentligt, men förmodligen inte hela utredningen.
I telefonintervjun med utredaren* frågar jag om han vet hur Trafikverket gör med sin utredning.
– De följer vår. Jag pratade med deras utredare häromdan. Vi har lite kontakt, men de gör ingen närmare utredning.
– Alltså, de kan i nuläget inte hitta, vad ska jag säga..? annat än… Vi är ganska överens om att det är halkan, isbildningen som är ganska central i det här. Men vad som brustit där, det får deras utredning visa i sådant fall.
Vet du om polisen gör någon utredning?
– Nej. Varför skulle de göra det? Polisen gör utredning om man misstänker att det föreligger ett brott. Men det kan man ganska snart konstatera att det inte gör här. Det kan möjligtvis vara så att det brustit i rutiner, men det finns ju inget lagbrott, att någon med berått mod skulle gjort någonting. Att ha brister i snöröjning, om det nu är det … jag har svårt att se att det föreligger något brott i det. Jag tror att polisen har viktigare saker att syssla med, säger utredaren*.
Fotnot: Polisen har nyligen inlett en utredning.
* Uppdaterat 28 april: Jag har gått med på utredarens önskemål om att ta bort hans namn eftersom han inte anser sig vara en offentlig person.
6 kommentarer
Comments feed for this article
mars 25, 2011 den 8:48 f m
André
Intressant att Hellström tror att det krävs ett aktivt (planerat) uppsåt för att ett brott ska ha begåtts.
mars 29, 2011 den 3:13 e m
Markus
Ytterligare fadäser från SJ:
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article12799666.ab
april 6, 2011 den 7:28 e m
Trafikverket-chef dementerar SJ-utredarens uppgifter men flyr följdfrågor « Andreas Nilsson
[…] snart två veckor sedan berättade jag att SJ:s utredare Johan Hellström avslöjat att Trafikverket inte gör någon närmare utredning. […]
april 30, 2011 den 12:12 e m
Michael
Tycker att det är bra att Polisen gör sitt.
Om ene tjuv ramlar på min trapp får jag stå till svars om ajg inte sandat..
Vore jag hon skulle ja anmäla SJ för vållande eller grovt vålland till personskada + efterkommande följder
augusti 22, 2011 den 6:55 e m
168 792 tecken om SJ « Andreas Nilsson
[…] SJ:s utredare om olyckan (25/3) Utredningen som först skulle ta ett par månader behöver nu ytterligare ett par månader. Men utredaren erkänner ändå vissa slutsatser som stämmer överens med den bild jag gett. Han vidhåller att det här knappast är ett ärende för polisen och lägger sedan locket på. Hädanefter är det presstjänsten som ska hantera kontakten med mig. Får också ett löfte från SJ:s trafiksäkerhetschef att resultatet från utredningen kommer att bli offentligt. […]
mars 7, 2012 den 10:25 e m
Rasmus
Michael:
Frågan är egentligen vem som ska anmälas för vållande av kroppsskadan? SJ AB ansvarar för det faktiska tåget och dess personal, Jernhusen eller Trafikverket för plattformens skick och Trafikverket för skyltning och utrop på stationerna.
Men visst, om du hade sålt din trappa till en firma som sedan lejt en andra firma att sköta sandningen, hade det varit lätt att skylla allt på dig… populism och okunskap?