Trafikverket håller inte med SJ om att det är endast de som kan lastas för olyckan med Therese.

Visst var halkan ett allvarligt problem, men det var ”flera samverkande orsaker” som skapade förutsättningarna för att en allvarlig olycka skulle inträffa.

 

Fel spår, förseningar och felskyltning på vagnarna är några av de andra anledningarna som nämns.

”Det hade troligen räckt med att en av de uppräknade orsakerna inte hade inträffat för att olyckan inte ska ha inträffat”, sammanfattar Trafikverkets utredare.

I utredningen kommenterar också avgångssignaleraren, som enligt vittnesuppgifter vägrat svara på resandes frågor om tågets destination, händelsen.

Konduktören menar att hon bekräftat att det var tåget mot Eskilstuna, men också att hon sagt till ”kvinnan” att hon inte fick gå på.

Enligt avgångssignaleraren, som är den korrekta benämningen på konduktören, sprang hon då med tåget, halkade och ”försvann ner under tåget som en trasdocka”.

Samtidigt sa avgångssignaleraren halvhögt för sig själv ”varför skulle hon på det här tåget”, eller något i samma stil – exakt vad hon sa kommer hon inte riktigt ihåg.

I utredningen berättar även avgångssignalerarbiträdet om den kaosartade avgången. Om hur proceduren fick göras om och hur hon uppfattade själva olyckan:

”Jag gjorde efterkontroll för att se att avgångssignaleraren var med, hennes dörr stod fortfarande öppen.

I samma ögonblick fick jag se en svart skugga efter en människa som föll ner i mellan plattform och tåget. Jag gjorde stoppsignal med handen men inget hände men tåget fortsatte utan att stanna.

Då tog jag upp ficklampan och visade röd stoppsignal men inget hände. Samtidigt som jag gjorde detta hörde jag och såg resande på plattformen skrika och vifta för att få stopp på tåget.

Sedan kom nödbromsen!

När tåget stod stilla så klev jag av tåget ut på plattformen för att se hur det såg ut för att förstå vad som hade hänt!

Jag blev rädd och chockad för att jag trodde det var avgångssignaleraren som åkt under och befarade det värsta!”

Den tillförordnade chefen för driftområde Öst/Stockholm, Lena Engstedt, kommenterar utredningen med att Trafikverket i samarbete med järnvägsföretagen måste fortsätta förbättra trafikinformationen.

Hon lovar också bättring när det gäller halkbekämpningen:

– Vi kommer inför nästa och kommande vintrar att ha skärpt uppmärksamhet att plattformar effektivt snöröjs och halkbekämpas, skriver hon som kommentar till rapporten.

