– Jag har helt tappat förtroendet och är så trött på hur de har behandlat mig i detta.
Det säger Therese Johansson när hon hör vad SJ kommit fram till i sin utredning.
Men hon är också tacksam över livet och är bättre än någonsin på att hitta saker att uppskatta.

Olyckan för snart ett år sedan förändrade mycket för Therese. Jobbet och lägenheten i Stockholm var delar i den livsplan som raserades medan hon låg först på Karolinska sjukhuset och sedan Mälarsjukhuset.
Men killen som hon precis var på väg att träffa fanns kvar och relationen växte sig starkare i det jobbiga. Nu är Anders en viktig del i att hon orkar.
– Jag har en fantastisk sambo som gör det så mycket lättare för mig att klara detta när det ibland blir jobbigt. Jobbiga mardrömmar och tårar kommer ofta. Men jag är så tacksam och lycklig för att jag lever, säger Therese.
Hon är frisk och har fått ett jobb som hudterapeut i Göteborg. Även om hon ibland helt vill glömma olyckan så är det omöjligt.
– Jag vill bara få ett avslut, men samtidigt önskar jag att de kanske lärt sig något efter detta så det inte upprepas för någon annan. Det ska inte få hända.
Hur var det att läsa utredningen?
– Det är läskigt. Det mesta känner jag igen men konduktörens uttalanden är rent skitsnack. Hon ljuger.
Att halkan var en bidragande faktor är även Therese övertygad om. Men hon håller med Trafikverkets utredning om att om bara något av alla andra fel inte inträffat så är hon säker på att olyckan inte hade skett.
SJ säger att ni har haft mycket kontakt efter olyckan?
– Nej ingen kontakt alls. De har bara hört av sig för att tjafsa emot om att jag ska få något skadestånd. Det är fortfarande inget klart.
Vad säger du om att SJ inte verkar ha med något om hur de hanterat informationen i utredningen?
– Det är väldigt tråkigt att de helt blundar för de sakerna.
Allra mest illa berörd blev hon av presstjänstens svar till Eskilstuna-Kuriren om att det kunde misstagits för självmordsförsök.
– Min mamma och pappa får läsa att deras dotter kan ha försökt ta livet av sig. Likaså min mormor och farmor. Hemskt hur de kan göra så. Nu, tack vare dig, så kom ju verkligen sanningen fram mer än vad den annars hade gjort.

