Jag såg Melodifestivalen i kväll. Det gjorde mina barn också, och det tycker jag att de ska kunna.
Men hur ska vi kunna skapa ett samhälle där medmänniskor möter varandra med respekt när motsatsen verkar belönas?
Jag blev rasande över Thorsten Flincks slutsats att om en ung tjej ber om en kram så får man ta henne på häcken. För det var ju exakt vad som hände inför en miljon svenskar utan någon större reaktion.
I det här fallet var det en överrumplad Gina Dirawi som i ett fullt förståeligt försök att vara proffsig snabbt gick vidare med ett ”Låt gå för den här gången…”
I morgondagens tidningar kommer Gina att hyllas för sin debut som programledare i Melodifestivalen. Med rätta, för hon gjorde det bra.
Men hur ska vi förklara för de unga tonåringarna, eller för de högt uppsatta direktörerna för den delen, att det inte alls är okej att ta tjejer på rumpan bara för att man känner för det?
Den framgångsrika artisten får ju det… Och den framgångsrika mediatjejen måste ju acceptera det…
Nej, min son, det är inte okej att göra så!
Nej, min dotter, du har all rätt i världen att inte acceptera det från någon!
Och det förväntar jag mig att SVT skriver under på genom att diskvalificera tönten från andra chansen. Det är public service.

