Inför flera hundra kolleger fick jag ikväll ta emot guldspadejuryns hedersomnämnande.
Duktiga Hanna Stjärne, juryns ordförande, höll en fin påa till priset och förklarade hur högt de håller det. Inte minst att de som får omnämnandet ofta står för en kreativ och utvecklande journalistik.
I tacktalet, som förmodligen ingen hörde eftersom det dåliga ljudet bara klarade att hantera kvinnliga röster, riktade jag mig mot…
… Therese och hennes familj för att de gett mig förtroendet att skriva deras berättelse.
… alla som via sociala medier hjälpt mig att göra granskningen så bra som jag faktiskt tycker att den blivit.
… Juryn.
… och Emanuel Karlsten som har en stor del i att jag kom in på banan att se nya vägar till framtidens journalistik.
Men kom ihåg att priset också är min frus. Hon gav mig möjligheten att prioritera kvälls- och helgtimmar till att skriva berättelsen om Therese kamp mot SJ:s lögner.

I morgon ska jag och en annan hedersomnämnd, anonyma Terjade foton, dela på en seminarietimme. Ska bli oerhört spännande att se hur de löser det – det ryktas om en film… Malmö, Orkanen, sal D337 kl 15.00 om du råkar vara i närheten.

20120323-231019.jpg

20120323-231441.jpg

20120323-231001.jpg
Foto: Anders Nyman

