I ett par veckor har jag jobbat som nyhetschef på Bärgslagsbladet och Arboga tidning. Ett fantastiskt roligt jobb, med en otroligt duktig redaktion av multijournalister.
På vår Facebook-sida skrev jag idag lite om min syn på journalistik.
Så här, tyck gärna till!

20130326-202700.jpg

Låt mig skriva några ord om journalistik. Läs om du vill.
Det finns de som tror att den nya tidens journalistik bara handlar om snabbhet. Snabbheten är viktig och där har vi ryckt upp oss rejält den senaste tiden. Du som följer oss på webben – bblat.se – och här på Facebook vet det.
Men snabbheten är bara en liten del. Bärgslagsbladet och Arboga tidning har en mycket större uppgift än så. Vi ska fördjupa, granska och ifrågasätta. Vi är skarpa mot makthavaren och varsamma med den sårade. Vi lyssnar, sätter saker i sitt sammanhang och berättar. I ryggen har vi erfarenheter från mer än ett och ett halvt sekel (Arboga Tidning grundades 1850, Bärgslagsbladet 1890).
Ett bra exempel tycker jag finns i dagens tidning. När andra publicerar listor på skuldsatta anstränger vi oss lite mer och kan ge en betydligt fylligare bild. I våra artiklar får du veta hur Arbogabon med 35 miljoner i skulder tänker, och hur Köpingsbon med drygt 9 miljoner mår.
Det är berättande jag är stolt över. Tack alla som prenumererar och gör den typen av journalistik möjlig!
/Andreas Nilsson, nyhetschef

Arbogabon om att leva med 35 miljoner i skulder
Köpingsbon med 9 miljoners skuld: ”Har det bättre nu”

