Hade hoppats på att kunna säga något om SJ:s utredning kring olyckan med Therese i den här bloggposten. Men på telefon säger deras presstjänst att de ska återkomma, men gör det inte – och på mejl får jag inte svar alls. Så jag vet faktiskt inte om utredningen är klar.

Däremot vet jag att polisutredningen fortfarande pågår.

Har du inte hängt med tidigare så sammanfattas de första bloggposterna i samband med Eskilstuna-Kurirens publicering här.

Allers berättar i det senaste numret (nr 31, 2011) om olyckan med Therese.
Jag tycker att det sammanfattas bra. Men lite konstigt är det att Sveriges största prenumererade tidskrift inte creddar som de ska. De har visserligen gjort en egen intervju med henne, men till artikeln plockas citat från ögonvittnen helt utan att ange bloggen som källa. Min bild har de dock tillstånd till.

Här är citaten som de använde:

”Hon glider framåt men inte i samma hastighet som tåget. Jag får tag i hennes arm och runt bålen men kan inte dra upp henne utan dras med en bit också. Jag försöker hålla henne så nära perrongkanten som möjligt, så att hon inte hamnar under hjulen. Efter en stund fastnar hon på något sätt och ena benet kommer närmare rälsen. Hon var ju fullständigt skräckslagen och spydde. Hjulet kom närmare och närmare. Jag vrålade allt jag kunde: Stoppa tåget!” Vittne 1, narkosläkare

”Det kändes som en evighet innan tåget stannade. Jag fruktade den värsta bilden man kan tänka sig när hon drogs allt närmare rälsen. Jag hoppades bara att den scenen inte skulle komma. Vi skrek att hon skulle dra in sitt ben mot kanten.” Vittne 2, barnläkare

Hela intervjun med läkarna hittar du här.

I Allers-artikeln berättas bland annat om att Therese nu har flyttat till Göteborg. Det är också bland annat det som ställt till det med den tänkta festen. Därför har jag, i samråd med många av de som bidragit, beslutat att ge de 5 000 kronorna
direkt till Therese.
– Det är ju väldigt tacksamt med tanke på att jag fortfarande inte får pengar från någonstans ifrån utan lever på sparpengar och får hjälp av mina föräldrar. Sjukkassan nekade ju mig sjukpenning och hos a-kassan har jag varit under handläggning sedan 1 maj. Så tack så jättemycket!, säger Therese Johansson.

Förresten så har ni väl inte missat nyheten om 11-åringen som skickades av tåget?