Idag korrigerar Eskilstuna-kuriren den notis om olyckan med Therese Johansson som de hade i tisdags. Då med samma felaktiga innehåll som SJ hade berättat i högtalarna.
Och att frågan berör är uppenbart. Artikeln är tidningens mest lästa på webben i dag. Tyvärr får man bara en del av artikeln. Kanske kan du förstora bilden här bredvid och läsa hela? Jag vågar göra så eftersom det är kväll nu…

Jag tycker att de sammanfattar händelsen okej, även om det är svårt att verkligen ge Therese upprättelse utan att berätta om de fruktlösa försöken att få svar på om tåget verkligen gick till Eskilstuna.

Det finns också otroligt många fler detaljer, både i bloggposterna och i de totalt runt 120 kommentarerna. Så för er som nu eventuellt kommer hit efter att ha läst artikeln i tidningen sammanfattar jag därför bloggposterna hittills i kronologisk ordning:

Vittne till ”nära döden-olycka” (15/2)
Som ögonvittne, journalist och medmänniska är det min plikt att berätta. Speciellt när SJ-dikten inte överensstämmer med verkligheten.

Läkare först på plats vid olyckan (16/2)
Första kontakten med någon mer än jag som var vittne till olyckan.

Konduktör om olyckan (17/2)
Den konduktör jag pratar med nästan skrattar när han säger att ”det är väl inte så bra, va?” om att hon sprang efter tåget och försökte hoppa på i farten.
Jag vet att jag inte har berättat just den detaljen tidigare, men tycker lite synd om konduktören. Han trodde sig ju veta att det var så det gått till och att hon hade klarat sig bra. Därför, och för att konduktören verkligen inte känns som en tillräckligt offentlig person, har jag inte lagt ut den ljudfilen (dold mikrofon).
Det har jag däremot gjort på mitt telefonsamtal till 112 och polisen. Fortfarande konstigt att man inte hört om att polisen tittar på det här.
Här finns också, inte minst med hjälp av en lokförare i kommentarsfältet, en bra genomgång av ansvarsfördelningen.

”Jävig journalistik”? (18/2)
En bloggpost kanske framför allt dedikerad mediafolk. Hur ska man tänka kring publicering där man själv som journalist är en part.

Therese berättar om olyckan (18/2)
Med hjälp av bloggen fick jag kontakt med Therese och hennes föräldrar. De var glada över att någon kunde ge en motbild till den falska som SJ hade gett. Jag träffar Therese på sjukhuset och får höra hennes story. Sen det mötet finns hon och hela familjen i mitt hjärta.

SJ svarar (19/2)
Eller skulle jag kanske skriva ”svarar”. För så mycket till svar får jag inte. Dessutom tyckte jag att presschefen agerade så flagrant att jag la ut ljudfilen på intervjun så att du kan höra själv.

Expressen berättar om olyckan (19/2)
Många undrade varför ingen av de större tidningarna tagit upp händelsen. Expressen blev först. Starkt av mamman att orka ställa upp.
Här tecknar jag också ner vad man borde gå vidare med i granskningen.

Närmsta vittnet berättar: ”Jag försökte hålla henne så nära kanten som möjligt”(20/2)
Läkarna Per-Erik Wärme och Tarek Morad var absolut närmsta vittnena till olyckan. De bekräftar den bild som både jag och Therese ger.